Otomotivde yerlilik oranının düşüklüğü üretimi vurdu

“`html

Otomotiv Sektörü 2024 İçin Beklentileriyle Gündemde

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, gerçekleştirdiği basın toplantısında, otomotiv endüstrisinin 2024 yılı ile ilgili değerlendirmelerini ve geleceğe yönelik öngörülerini aktardı.

Eroldu, geçen yılı birçok yatırımın hayata geçirildiği bir dönem olarak tanımlayarak, OSD üyesi olmayan BYD’nin Türkiye’ye yapacağı yatırımları öncelikli olarak vurguladı. Ayrıca Oyak Renault, Ford Otosan ve Tofaş’ın yatırımlarının sektöre olan olumlu katkılarından bahsetti. “Otomotiv sektörü Türkiye’nin ihracat ve ekonomik büyüme açısından en kritik alanlarından biri ve kesinlikle yatırımların devam etmesi gerekiyor.” ifadelerini kullandı.

Eroldu, otomotiv sanayisinin son 10 yılda yaklaşık 10 milyar doların üzerinde yatırım yaptığını belirtirken, 2024 yılı için üyelerinin toplam yatırım harcamasının 1 milyar 165 milyon dolar seviyesinde gerçekleşeceğini ifade etti.

Avrupa’da Üçüncülük Hedefi

2024 yılında üretimin bir önceki yıla göre %7 oranında azalarak 1 milyon 365 bin adet olarak gerçekleşeceğini aktaran Eroldu, 2017’nin rekor üretim rakamlarından 330 bin adet geride kaldıklarını kaydetti. “Yine de bu rakamlar dikkate değer. Avrupa’daki üretim verilerini incelediğimizde, özellikle İtalya’nın Türkiye’nin 1,3 milyonluk üretim hacmine karşın yalnızca 530 bin adet üretim yaptığını görüyoruz. Türkiye, şu anda Avrupa’da dördüncü sırada yer almakta ve Fransa ile aramızda büyük bir fark bulunmamakta.” değerlendirmesinde bulundu.

Eroldu, önümüzdeki yıllarda Fransa’yı geçerek Türkiye’nin Avrupa’daki üçüncü büyük otomotiv üreticisi olmayı hedeflediklerini vurguladı. Bu hedefin önemli olduğunu, Türkiye’nin 1,4 milyon üretim kapasitesine sahip olmasının dünya ölçeğinde büyük bir değer taşıdığını ifade etti.

Bunun doğrultusunda, 2024 yılı itibarıyla Türkiye’deki toplam kapasite kullanım oranının %70 civarında olduğu bilgisini veren Eroldu, bu durumun maliyet rekabetçiliği üzerinde olumsuz etkiler yarattığının altını çizdi.

Üretim Düşüşünün Sebepleri

Eroldu, ihracatın 2023 ile paralel seyrettiğini belirtirken, asıl üretim azalmasının iç piyasada yerli üretim oranındaki düşüşten kaynaklandığını dile getirdi. “2024’ü ihracatta 1 milyon 13 bin adet sonuçla kapatmayı hedefliyoruz. Ancak bu rakam, rekor seviyelerimizden 300 bin adet daha düşük.” dedi.

“Otomotiv sektörü, Türkiye’nin en büyük ihracat kalemini oluşturmakta ve 37,2 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmayı başardık. Bu, geçen yıla göre ABD Doları cinsinden %6’lık bir artış anlamına geliyor.” diye ekledi. Eroldu’ya göre, otomotiv sanayisi şu anda Türkiye ekonomisinin en büyük ihracat getiricisi konumunda.

Çin İle Ticaret Dengesizlikleri

Cengiz Eroldu, küresel otomotiv endüstrisindeki sorunlara da değinerek, özellikle elektrifikasyon sürecinin Avrupa’daki emisyon hedefleriyle birlikte, Çin’in otomotiv piyasasındaki etkisine dikkat çekti. “Elektrifikasyon süreci büyük bir ivme kazanıyor ancak altyapı yetersizlikleri dikkat çekici.” şeklinde konuştu.

Çin’in otomotiv üretim kapasitesinin 48 milyon olarak belirlendiğini belirten Eroldu, “Dünyada toplam otomotiv talebi 90 milyon civarındayken, Çin tek başına bu talebi karşılayabileceğini öne sürüyor. Bu durum, uluslararası ticarette büyük dengesizliklere yol açabilir.” ifadelerini kullandı.

Geleceğe Yönelik Beklentiler

Eroldu, 2025 yılı itibariyle otomotiv sektöründe iki önemli konu yer alacağını; üretim rekabetçiliği ve kapasite kullanım oranının artırılması gerektiğini vurguladı. “Kapasite kullanımındaki düşüş, maliyetleri artırıyor. Yerli payının artırılması için hükümetin birçok destek sunması gerek.” dedi.

Eroldu, 2025 hedefleri doğrultusunda; “Otomotiv sanayimizin ihracatının %5 ila 10 arasında büyümesini ve üretimimizin 1 milyon 310 bin ila 1 milyon 450 bin arasında gerçekleşmesini öngörüyoruz.” şeklinde devam etti.

Çin Yatırımlarının Etkisi

Çin’deki markaların Türkiye’ye yatırım yapacağına dair beklentilerin arttığına dikkat çeken Eroldu, “Bu yatırımlar, Türkiye’nin üretim kapasitesi üzerinde olumlu etkiler yaratacaktır. Daha sonra yeni tedarikçilerin gelmesiyle ülkemizde rekabetçi bir üretim süreci sağlanabilir.” dedi.

Son olarak, Eroldu, “ÖTV düzenlemeleri konusunda ise, mevcut şartlar altında bir güncelleme bekliyoruz.” şeklinde sözlerini tamamladı.

“`

Related Posts

Yasak sona erdi, kasa kasa toplanıyor: Tanesi 350 liradan satışa çıktı

Türkiye genelinde 15 Ağustos itibariyle yasak sona erdi. Sinop’ta balıkçıların yakaladığı palamutların tanesi 350 liradan tezgahlarda satışa sunuldu.

Spot piyasada doğal gaz fiyatları! (22 Ağustos 2025)

Enerji Piyasaları İşletme AŞ verilerine göre, dün spot doğal gaz piyasasında işlem hacmi 7 milyon 870 bin 154 lira oldu. Bu tutar, önceki gün 8 milyon 8 bin 950 lira olarak açıklanmıştı. Spot doğal gaz piyasasında dün 1000 metreküp doğal gazın …

Otobüs biletleri havayolunu solladı

Artan akaryakıt fiyatları ve işçi maliyetleri ile birlikte otobüs bilet fiyatları da uçuşa geçti.

Euro Bölgesi’nde şirket faaliyetleri ağustosta yükseldi

Euro Bölgesi’nde ağustos ayında şirketlerin faaliyetlerinde artış yaşandı.

SGK’dan malullük aylığı açıklaması

SGK, malullük aylığından yararlanmak isteyen sigortalılar için geçerli olan koşulları duyurdu. En az 1800 gün prim ödemesi, işten ayrılma ve SGK’ya borçsuz olma şartı öne çıktı.

Altın alacaklar dikkat! Görünüşü çeyrek altına çok benziyor, bunu bozdurmak neredeyse imkânsız

Altın yatırımı yapmak isteyen vatandaşlar için yeni bir tehlike ortaya çıktı. Piyasada “Suriye çeyreği” olarak bilinen sahte altınlar elden ele dolaşmaya başladı. Görüntü olarak gerçek çeyrek altınla neredeyse birebir olan bu ürünler, hem …