Otomotivde yerlilik oranının düşüklüğü üretimi vurdu

“`html

Otomotiv Sektörü 2024 İçin Beklentileriyle Gündemde

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, gerçekleştirdiği basın toplantısında, otomotiv endüstrisinin 2024 yılı ile ilgili değerlendirmelerini ve geleceğe yönelik öngörülerini aktardı.

Eroldu, geçen yılı birçok yatırımın hayata geçirildiği bir dönem olarak tanımlayarak, OSD üyesi olmayan BYD’nin Türkiye’ye yapacağı yatırımları öncelikli olarak vurguladı. Ayrıca Oyak Renault, Ford Otosan ve Tofaş’ın yatırımlarının sektöre olan olumlu katkılarından bahsetti. “Otomotiv sektörü Türkiye’nin ihracat ve ekonomik büyüme açısından en kritik alanlarından biri ve kesinlikle yatırımların devam etmesi gerekiyor.” ifadelerini kullandı.

Eroldu, otomotiv sanayisinin son 10 yılda yaklaşık 10 milyar doların üzerinde yatırım yaptığını belirtirken, 2024 yılı için üyelerinin toplam yatırım harcamasının 1 milyar 165 milyon dolar seviyesinde gerçekleşeceğini ifade etti.

Avrupa’da Üçüncülük Hedefi

2024 yılında üretimin bir önceki yıla göre %7 oranında azalarak 1 milyon 365 bin adet olarak gerçekleşeceğini aktaran Eroldu, 2017’nin rekor üretim rakamlarından 330 bin adet geride kaldıklarını kaydetti. “Yine de bu rakamlar dikkate değer. Avrupa’daki üretim verilerini incelediğimizde, özellikle İtalya’nın Türkiye’nin 1,3 milyonluk üretim hacmine karşın yalnızca 530 bin adet üretim yaptığını görüyoruz. Türkiye, şu anda Avrupa’da dördüncü sırada yer almakta ve Fransa ile aramızda büyük bir fark bulunmamakta.” değerlendirmesinde bulundu.

Eroldu, önümüzdeki yıllarda Fransa’yı geçerek Türkiye’nin Avrupa’daki üçüncü büyük otomotiv üreticisi olmayı hedeflediklerini vurguladı. Bu hedefin önemli olduğunu, Türkiye’nin 1,4 milyon üretim kapasitesine sahip olmasının dünya ölçeğinde büyük bir değer taşıdığını ifade etti.

Bunun doğrultusunda, 2024 yılı itibarıyla Türkiye’deki toplam kapasite kullanım oranının %70 civarında olduğu bilgisini veren Eroldu, bu durumun maliyet rekabetçiliği üzerinde olumsuz etkiler yarattığının altını çizdi.

Üretim Düşüşünün Sebepleri

Eroldu, ihracatın 2023 ile paralel seyrettiğini belirtirken, asıl üretim azalmasının iç piyasada yerli üretim oranındaki düşüşten kaynaklandığını dile getirdi. “2024’ü ihracatta 1 milyon 13 bin adet sonuçla kapatmayı hedefliyoruz. Ancak bu rakam, rekor seviyelerimizden 300 bin adet daha düşük.” dedi.

“Otomotiv sektörü, Türkiye’nin en büyük ihracat kalemini oluşturmakta ve 37,2 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşmayı başardık. Bu, geçen yıla göre ABD Doları cinsinden %6’lık bir artış anlamına geliyor.” diye ekledi. Eroldu’ya göre, otomotiv sanayisi şu anda Türkiye ekonomisinin en büyük ihracat getiricisi konumunda.

Çin İle Ticaret Dengesizlikleri

Cengiz Eroldu, küresel otomotiv endüstrisindeki sorunlara da değinerek, özellikle elektrifikasyon sürecinin Avrupa’daki emisyon hedefleriyle birlikte, Çin’in otomotiv piyasasındaki etkisine dikkat çekti. “Elektrifikasyon süreci büyük bir ivme kazanıyor ancak altyapı yetersizlikleri dikkat çekici.” şeklinde konuştu.

Çin’in otomotiv üretim kapasitesinin 48 milyon olarak belirlendiğini belirten Eroldu, “Dünyada toplam otomotiv talebi 90 milyon civarındayken, Çin tek başına bu talebi karşılayabileceğini öne sürüyor. Bu durum, uluslararası ticarette büyük dengesizliklere yol açabilir.” ifadelerini kullandı.

Geleceğe Yönelik Beklentiler

Eroldu, 2025 yılı itibariyle otomotiv sektöründe iki önemli konu yer alacağını; üretim rekabetçiliği ve kapasite kullanım oranının artırılması gerektiğini vurguladı. “Kapasite kullanımındaki düşüş, maliyetleri artırıyor. Yerli payının artırılması için hükümetin birçok destek sunması gerek.” dedi.

Eroldu, 2025 hedefleri doğrultusunda; “Otomotiv sanayimizin ihracatının %5 ila 10 arasında büyümesini ve üretimimizin 1 milyon 310 bin ila 1 milyon 450 bin arasında gerçekleşmesini öngörüyoruz.” şeklinde devam etti.

Çin Yatırımlarının Etkisi

Çin’deki markaların Türkiye’ye yatırım yapacağına dair beklentilerin arttığına dikkat çeken Eroldu, “Bu yatırımlar, Türkiye’nin üretim kapasitesi üzerinde olumlu etkiler yaratacaktır. Daha sonra yeni tedarikçilerin gelmesiyle ülkemizde rekabetçi bir üretim süreci sağlanabilir.” dedi.

Son olarak, Eroldu, “ÖTV düzenlemeleri konusunda ise, mevcut şartlar altında bir güncelleme bekliyoruz.” şeklinde sözlerini tamamladı.

“`

Related Posts

Dolar ve euro yükselişte! Piyasalar ne sinyal veriyor? (13 Haziran 2025)

İstanbul serbest piyasada 13 Haziran 2025 sabahı dolar 39,4280 TL, euro ise 45,5110 TL seviyesinden güne başladı. Dolar alış fiyatı 39,4260 TL, satış fiyatı 39,4280 TL olarak kaydedildi. Euro ise 45,5090 TL’den alınıp 45,5110 TL’den satılıyor. Dün …

İhaleler düzenlendi: İstanbul’da taksi plakalarının fiyatı ne kadar?

İhaleler düzenlendi: İstanbul’da taksi plakalarının fiyatı ne kadar?

Bu yaz cep yakıyor: Yaşanılan soğuklar meyve fiyatlarını coşturdu!

Bahar aylarında havanın soğuk gitmesi sonucunda meyve ağaçlarının etkilendiği görülmüştü. Çiçeklerin döküldüğü, ağaçların kuruduğu soğuk ortamın üzerinde bazı bölgelerde de dolu yağışı neticesinde verim oldukça düşmüştü. Azalan üretim neticesinde …

ABD’den ertelediği tarifeleri uzatma kararı

ABD Hazine Bakanı, karşılıklı müzakereleri ‘iyi niyetle’ yürüten ülkeler için 90 gün ertelenen tarifelerin uzatılacağının çok muhtemel olduğunu belirtti.

Komisyon zirai don listesi için 4 ürün daha önerdi

Meclis Zirai Don Olayını Araştırma Komisyonu, 13 ildeki incelemelerine ilişkin ön tespit ve önerileri içeren raporunu Tarım ve Orman Bakanlığı’na sunarken, bakanlık tarafından 16 ürün olarak belirlenen zirai dondan olumsuz etkilenen ürünlere Isparta’nın gülü, Trabzon hurması, dut ve incir olmak üzere 4 ürünün daha eklenmesi yönünde öneride bulundu.

Ticaret açığı Bulgaristan’ı endişelendiriyor

Bulgaristan Ulusal İstatistik Enstitüsü tarafından açıklanan verilere göre, Nisan 2025’te ülkenin ticaret açığı, bir önceki yılın aynı ayındaki 1.100 milyon levadan yaklaşık 1.876,9 milyon levaya yükseldi. Bu keskin artışın temel nedeni, ihracatın …