Mahfi Eğilmez’den dikkat çeken uyarı: Türkiye neden dış ticaret açığı veriyor?

Ekonomi uzmanı Mahfi Eğilmez, kaleme aldığı “Türkiye’nin Dış Ticaret Sorunu” başlıklı yazısında ülkenin dış ticaret açığı sorununu ele aldı. Eğilmez, bu sorunun temelinde Türkiye’nin markalaşma eksikliği ve teknoloji düzeyinin bulunduğunu vurguladı.

İhracatın fob (taşıma aracına yüklenene kadar olan giderler dahil), ithalatın ise cif (maliyet, sigorta ve navlun dahil) olarak hesaplandığını belirten Eğilmez, Türkiye’nin sürekli dış ticaret açığı veren bir ülke olduğunu ifade etti. Eğilmez, grafiklerle desteklediği yazısında, dış ticaret açığının 2016 – 2021 yılları arasında daraldığını ancak sonrasında tekrar arttığını gösterdi. Ayrıca, 2023 ve 2024 yıllarında büyümenin potansiyel oranın altında kalması sonucunda ithalatın düşmesiyle dış ticaret dengesinde daralmanın yaşandığını belirtti.

DIŞ TİCARET HADLERİ TÜRKİYE ALEYHİNE İŞLİYOR

Dış ticaret hadlerinin, ihracat birim değer endeksinin ithalat birim değer endeksine oranını vurgulayan Eğilmez, dış ticaret haddinin 100’ün üzerinde olmasının ihraç eden ülke lehine olduğunu açıkladı. Türkiye’nin dış ticaret hadlerinin olumsuz olduğunu belirten Eğilmez, ihraç edilen malların fiyatlarının ithal edilen malların fiyatlarının altında olduğunu ifade etti.

BİRİM FİYATLAR ARTMADI MİKTAR ARTTI

Miktar endekslerine de değinen Eğilmez, dış ticaretteki artışın büyük ölçüde miktar bazında olduğunu, birim fiyatların ise değişmediğini kaydetti. İhracat miktar endeksinin son 12 yılda ciddi artış gösterdiğini belirten Eğilmez, buna karşın birim değer artışının sınırlı kaldığına dikkat çekti. Aynı dönemde ithalat miktarının da yükseldiğini, ithalatın birim fiyatlarının ise daha fazla arttığını belirtti.

TEKNOLOJİ VE MARKA EKSİKLİĞİ DIŞ TİCARET AÇIĞINI BESLİYOR

Eğilmez, yazısında dış ticaret açığının temel nedenlerine de değindi. İhraç edilen malların genellikle orta ve düşük teknoloji içerikli olmasına karşın ithal edilen malların yüksek teknoloji içerikli olmasının bu durumu beslediğini belirtti. Ayrıca, ihraç edilen malların dünya çapında tanınmış markalara sahip olmaması ve ithal edilen malların tanınmış markaları taşıması da bu sorunun temel nedenlerinden birisi olarak ortaya çıkıyor.

Related Posts

THY İspanyollara ortak oluyor

Türk Hava Yolları, Air Europa’da azınlık hissesi satın almak için teklif hazırlığında. Lufthansa ve Air France-KLM gibi devlerle rekabet eden THY, Temmuz başına kadar kararını verecek.

Merkez Bankası rezervleri 13 haftanın zirvesinde

Merkez Bankası rezervleri 13 haftanın zirvesinde

Bakan Bayraktar’dan doğal gaz açıklaması: İran’dan sevkiyat devam edecek mi?

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye’nin doğal gazda ana tedarikçilerinden İran’ın gaz sevkiyatına devam ettiğini bildirdi.

Spot piyasada elektrik fiyatları! (19 Haziran 2025)

Enerji Piyasaları İşletme AŞ verilerine göre, spot elektrik piyasasında işlem hacmi bugün düne göre yüzde 10,3 artarak 2 milyar 20 milyon 125 bin 76 lira oldu. Gün öncesi piyasada bir megavatsaat elektriğin fiyatı, yarın için en yüksek 20.00’de 3 bin …

Türk bayraklı gemilerde güvenlik seviyesi en üst düzeye çıkarıldı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, İsrail’in saldırıları neticesinde İran limanlarında uğrak yapacak ve Hürmüz Boğazı’nda seyredecek Türk bayraklı gemiler için güvenlik seviyesini en üst düzeye çıkardıklarını bildirdi.

ABD’de perakende satışlar mayısta sert düştü

ABD’de perakende satışlar, mayıs ayında sert düşüş yaşadı. Buna göre yüzde 0,9 ile beklenenden fazla azalış kaydetti.