Çin Otomotiv Endüstrisi: İhracat Patlaması Karşısında İthalat Düşüyor
Çin’in otomotiv endüstrisi, son zamanlarda güçlü bir ihracat patlaması yaşıyor. 2025’in ilk beş ayında, geçen yıla kıyasla %16’lık bir büyüme ile 2,83 milyon araç ihracat edildi. Sadece mayıs ayında ise %20’lik bir artışla 682.000 araç ihraç edildi.
Ancak, aynı dönemde ülke rekor düşük ithalat rakamlarıyla karşı karşıya. Mayıs ayında %25 ve yıl başından bu yana %33 düşüş yaşandı. Bu durum, Çin’in otomotiv endüstrisinin tek yönlü bir caddeye dönüştüğünü gösteriyor: Dışarıya açık bir ihracat rotası, içeriye kapalı bir kapı.
Elektrikli otomobiller ve plug-in hibrit araçlarını içeren NEV’ler (yeni enerji araçları), Çin’in ihracatındaki büyük payı temsil ediyor. Sadece mayıs ayında, 296.000 adet NEV ihraç edildi ve bu, %43’lük etkileyici bir büyümeyi gösteriyor. Çin’in elektrikli araçları için önemli pazarlar arasında Brezilya, Belçika, Filipinler, Birleşik Krallık, Meksika ve Avustralya bulunuyor. Tüm bu pazarlarda, özellikle BYD liderliğindeki Çinli üreticiler, çift haneli büyüme oranlarına ulaştı.
Ancak, Çin’e yapılan otomobil ithalatındaki düşüş dikkat çekici. Mayıs ayında sadece 47.000 araç ithal edilirken, yıl başından itibaren toplam 180.000 araç ithal edildi. Bu durum, ihracatın ithalatı 16 kat aştığını gösteriyor! En büyük kayıplar Amerikan üreticileri yaşıyor; çünkü ABD’den yapılan otomobil ithalatı %68’lik bir düşüşle mayıs ayında ve %48’lik bir düşüşle yılın ilk beş ayında gerçekleşti. Çin ile ABD arasındaki tarife artışları geçici olarak 90 gün askıya alınsa da, Çin’deki mevcut vergiler hala belirgin bir şekilde yüksek: motor hacmi 2.5 litreden büyük araçlar için %25 ve diğer araçlar için %15.
Ancak, sorunlar karşılıklı. Amerika Birleşik Devletleri, ulusal güvenliği gerekçe göstererek Çin araçlarının ithalatını yasaklayan düzenlemeleri sıkılaştırarak ticaret söylemini daha da güçlendirdi. Bu yeni düzenleme, özellikle Çin ve diğer “endişe duyulan ülkelerden” gelen bağlantılı araçlardaki yazılımı hedef alıyor.
Çin, Japonya, Almanya ve Slovakya’dan en fazla araç ithal ederken, ihracattaki büyüme hızı ithalattan oldukça farklı. Yabancı markalar, rekabetçi fiyatlar ve ileri teknoloji sunarak Çin pazarında varlıklarını sürdürmeye çalışırken, Çinli markalar küresel sahnede genişlemeye devam ediyor.